Seierherrene skriver som kjent historien, noe som påpekes såpass ofte at det har blitt et usagt imperativ for de skrivende å gjøre det så balansert og etterrettelig som mulig. Den spanske HBO-serien Patria er basert på en roman med samme tittel av Fernando Aramburu fra 2016, utgitt på norsk som Fedrelandet i fjor. Her skildres etterdønningene av den baskiske separatistbevegelsens væpnede motstandskamp etter at ETA la ned våpnene i 2011. Vi følger en enke som reiser tilbake til sin lille landsby, i håp om å finne ut hvem av de lokale ETA-medlemmene som drepte mannen hennes den gangen de bodde der. Hennes hjemkomst går ikke upåaktet hen, og noen av reaksjonene er knapt til å tro.
Stridens senvirkninger presenteres gjennom to familier som var (og til dels er) på hver sin side, men konfliktlinjene nedfeller seg også ETA-sympatisører imellom, eller innad i den enkelte familie. Om dette lyder skjematisk, så skyldes nok det ettertankens oppsummering heller enn hvordan serien spiller seg ut (basert på de to første episoder). Patria er levende nok underveis, og biter seg fast. Skulle noe innvendes måtte det være at enkelte roller kan virke en anelse fortegnet. Skjønt, hvor nyansert kan en sedat nordeuropeer kreve at folk oppfører seg, når de er forbitret av en kamp som har kostet nære slektninger livet og sendt andre i fengsel?
(…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal