Forbrukersamfunnets historie kan ses som en historie om stadig flere bilder av forbruksvarer. Den kontinuerlige veksten i slike bilder siden 1800-tallet utslettet de tidligere tidenes psykologiske selvforsyning. Bildene lot forbruksvaren erobre sinnene med sin virtuelle tilstedeværelse i hverdagen. Stadig nye visuelle medier – aviser, kataloger, magasiner, litografier, film – forvandlet innbyggerne i Vesten til tilskuere. Disse mediene lærte folk både å like bilder og å konsumere. De oppdro dem til forbruk med varen som et universelt tegn, et felles språk, et tilsynelatende naturgitt fenomen.
På 1800-tallet sendte næringsdrivende ut stadig flere «papirer» – kort, litografier, kataloger – for å gjøre folk kjent med deres merker og produkter. Men først da de allierte seg med pressen fikk de et mektig middel til å trenge seg inn i folks bevissthet. Journalistene viste seg å være ekstremt dyktige til å skape et publikum, et fellesskap, og å få massene interessert i sine samtaletema.
(…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal