Etter at han gikk bort i 1995 i en alder av 103 år, har Edward Bernays blitt selve inkarnasjonen av myten om den allmektige bedriftspropagandist som er i stand til å snu folkeopinionen og endre samfunnet med briljant markedsføring. Bernays startet karrieren sin i Committee on Public Information (CPI), som den demokratiske presidenten Woodrow Wilson opprettet i 1917 for å forsvare USAs deltakelse i første verdenskrig. Etterpå inntok han en gryende PR-bransje med sitt eget byrå. Med bøkene Crystallizing Public Opinion (1923) og Propaganda (1928) fikk han en viss berømmelse i mellomkrigstiden. Men da forskeren Stuart Ewen intervjuet ham på slutten av livet, var han så å si glemt.
De siste 25 årene har Bernays imidlertid gradvis vendt tilbake til vår forestillingsverden. Han blir ofte referert til – eller rettere sagt fordømt – som oppfinneren av nye teknikker for massemanipulering, som den moderne propagandaens og markedsføringens far. I 2002 sendte BBC en dokumentar om ham, The Century of the Self av Adam Curtis. Klipp fra dokumentaren har senere blitt mye delt på nett og sosiale medier. I 2007 ble Propaganda oversatt til fransk, og i 2017 sendte Arte en dokumentar om moderne propaganda av Jimmy Leipold, som ga Bernays en prominent plass.
(…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal