«I stedet for å gå videre, vurderte han å reise hjem. Han sverget til sin avdøde fetter: ‘Hvis Gud skal ta livet mitt, la det være i mitt elskede hjemland.’» Denne meksikanske balladen forteller om ferden til en meksikaner som etter å ha sett sin fetter dø på vei til USA, bestemmer seg for å snu. Amerikanske myndigheter betalte for innspillingen i 2008, og etterpå ble den sendt til radiostasjoner i flere sentralamerikanske land av et privat reklamebyrå, som ikke vil oppgi hvem oppdragsgiveren var.
Det er ikke bare amerikanske myndigheter som tyr til slike metoder for å ta motet fra potensielle migranter. Flere europeiske land har, spesielt siden flyktningkrisen sommeren 2015, gjennomført rene avskrekkingskampanjer. Det året kjøpte ungarske og danske myndigheter annonseplass i aviser i Libanon og Jordan. «Ungarerne er gjestfrie, men de strengeste sanksjoner blir tatt mot de som prøver å ta seg inn i Ungarn ulovlig», sto det i de ungarske annonsene. De danske annonsene informerte på sin side om at «det danske parlamentet har nettopp vedtatt å redusere de sosiale ytelsene for nyankomne flyktninger med opptil 50 prosent». (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal