Ingen lukrativ sektor unnslipper Alibabas appetitt. I 2014 kastet Alibaba seg inn i helsesektoren. «Et strategisk viktig område for konsernet vårt, med et sterkt vekstpotensial», ifølge styreleder og administrerende direktør Daniel Yong Zhang. Helsetilbudet i Kina lider under enorme forskjeller mellom by og land, samtidig som landet også har en aldrende befolkning. «Før forholdt helsevesenet seg til en befolkning med lav inntekt, høy dødelighet og høye fødselstall, som krevde grunnleggende helsetjenester. Nå har befolkningen fått høyere inntekt, mens dødeligheten og fødselstallene har sunket. Dermed krever de mer avanserte helsetjenester», forklarte den franske forskeren og helseøkonomen Carine Milcent i 2018.
For å tilfredsstille ønsket om bedre helsetjenester har Jack Ma lansert AliHealth. Selskapet tilbyr kundene som har blitt kjent med det via nettmarkedsplassen Taobao, skreddersydde helsetjenester som det offentlige helsevesenet ikke tilbyr, og videokonsultasjoner med leger hvor de kan få resepter på medisiner som leveres innen en halvtime. Disse tjenestene, som siden har blitt kopiert av konkurrenten JD.com, er tilgjengelig direkte i betalingsappen Alipay. Alt brukerne trenger å gjøre er å beskrive symptomene sine for en bot. Dette automatiserte programmet gir dem så et lite utvalg av de 35 000 tilgjengelige nettlegene (inkludert spesialister) som tar ulik pris, eller avtaler en time direkte med et sykehus. 29. januar i fjor kunngjorde AliHealth, etter at flere titalls kinesiske byer hadde begynt å stenge ned, at selskapet hadde passert en milepæl med hundre tusen legetimer på nettet om dagen. Siden har selskapets børsverdi steget med 52 prosent.
(…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal