Den 10. februar publiserte den tyske næringslivsavisen Handelsbatt et ufrivillig bidrag til debatten om populismens framvekst i Europa: Julia Reuss, stabsjefen til Tysklands digitaliseringsminister, annonserte at hun var blitt rekruttert til Facebook som selskapets sjeflobbyist i Sentral-Europa. Reuss, som har hatt i oppgave å kontrollere Silicon Valley-selskapene, skal nå «organisere utvekslingene mellom det amerikanske selskapet og de politiske beslutningstakerne». Kontaktnettet hennes gjør ansettelsen til en strategisk investering (hvor mye investeringen koster er ikke kjent): Facebook anklages for tiden for å ta næringsgrunnlaget fra aviser, selge folks privatliv og forgifte den offentlige debatten, og det i så stor grad et det er blitt moteriktig å opplyse om at man stenger kontoen sin, slik De Grønnes leder Robert Habeck gjorde i januar 2019. Derfor forsøker Facebook med alle midler å fikse omdømmet sitt i Tyskland.
Reuss har doktorgrad i statsvitenskap og er medlem av den liberalkonservative tenketanken United Europe, sammen med en rekke ledende politikere, næringslivsledere og intellektuelle. I mars 2017 deltok hun på en konferanse om populisme i regi av tenketanken, hvor de diskuterte «hvorfor sentrumspartiene sliter med å formidle håp når de blir utfordret av populistpartier». For som alle vet er det jo disse partiene som truer demokratiet med sitt evinnelige mas om at elitene er kjøpt og betalt. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal