«En kvinne som snakker dritt om menn og tjener penger på det.» Horder av kinesiske menn angrep nylig Intel på det sosiale mediet Weibo og truet med å boikotte selskapets produkter, fordi prosessorprodusenten hadde valgt å bruke standup-komikeren Yang Li til å fronte selskapet. De indignerte mennene mente at hun i showene sine «såret og ydmyket» sine mannlige landsmenn og «oppildnet til konflikt mellom menn og kvinner».
Det var imidlertid ikke noe hån mot menn i den korte reklamesnutten som ble sendt 18. mars 2021. I reklamen sier en smilende Yang Li: «Intel er så kresen i valg av laptoper, enda mer selektiv enn min smak i menn.» Men etter et stort press trakk det amerikanske selskapet reklamen kort tid etter, i likhet med alle reklameplakater med den 29-årige komikeren. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal