«Servitørjakten er i gang»

En enorm mangel på arbeidskraft har rammet Storbritannia siden i vår. Mens regjeringen hevder problemene bare er noen små hindringer på veien mot en britisk økonomi frigjort av brexit, avdekker de en større svikt.

Lastebilsjåfører venter nær Dover 22. desember i fjor, etter at Frankrike stengte grensene for å hindre import­smitte. Pandemien har vært ødeleggende for deler av den britiske økonomien og avslørt store dypereliggende svakheter. Foto: Justin Tallis, AFP / NTB.

Hywel Clarks liv har endret seg radikalt det siste halvåret. Til det bedre. «For to år siden sa jeg til kjæresten min: ‘Hvis jeg skulle begynt på nytt, ville jeg aldri blitt lastebilsjåfør’», forteller den smilende femtiåringen, som bor i en forstad nord for London. «I et titalls år var denne jobben elendig betalt og hadde lav status: Da jeg sa til kvinner jeg møtte på dating-sider at jeg var sjåfør, fant de raskt på en unnskyldning for å avlyse daten. Jeg ble bitter og endte opp med å late som om jeg var pilot.» De siste seks månedene har han ikke trengt å ty til løgn. Nå, forteller han lattermildt, «sier folk til meg at jeg er en helt, og at jeg redder verden når jeg står opp om morgenen og går på jobb. Og jeg har nettopp fått lønnsøkning: Med litt overtid vil jeg tjene 50 000 pund [580 000 kroner] i året, mens jeg før tjente 40 000.» Det har ikke tidligere skjedd i hans tjue år lange karriere.

Siden i vår har Storbritannia lidd under en alvorlig mangel på lastebilsjåfører. Krisen har vært under oppseiling lenge. Alle aktørene i sektoren vet at dette ikke lenger er noen drømmejobb. «Yrket har mistet sin tiltrekning de siste tiårene etter at transportselskapene bestemte seg for å ansette underbetalte europeere, noe som har fått lønningene til å stagnere», sier Rod McKenzie, strategidirektør i bransjeorganisasjonen Road Haulage Association. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal