I siste kvartal av 2021 lå opptil 111 konteinerskip ankret opp på rekke og rad utenfor havnene i California, som var så overfylte at den amerikanske regjeringen vurderte å sende inn nasjonalgarden for å få fart på varelossingen. Flere hundre tusen tomme konteinere hopet seg opp i Vesten, mens det manglet tilsvarende antall i Asia. Å frakte juletrepynt laget i Kina til et nederlandsk juletre kostet opptil ti ganger mer enn for to år siden. Prisen på luftfrakt skjøt i været. Leveringsforsinkelsene som tidligere ble målt i dager ble nå regnet i uker eller måneder. Leverandørene annonserte mangel på tre, papir, elektroniske komponenter, narkotika og selv cornflakes. Prisene steg. Over 55 prosent av de franske industrikonsernene og tre fjerdedeler av de tyske selskapene rapporterte om forsyningsproblemer. Frihandelen sporet av.
Siden 2020 har koronanedstengningene forstyrret verdenshandelens delikate infrastruktur. Forsyningskjedene som har blitt etablert siden 1990-tallet for å legge til rette for maksimal utflytting av produksjon til land med billig arbeidskraft, har brutt sammen. Epidemien har avslørt sannheten om systemet: I en krise er det hver mann for seg. Ingen koronatester uten reaktanter, ingen reaktanter uten kjemisk industri. Og ingen vaksiner for Afrika. Men siden 2008 har økonomiske og sosiale sjokk, klima- og helsekriser kommet på rekke og rad. Plutselig tenker statene på å hente hjem industri. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal