Mens mediene fryktet at Elon Musk skulle kjøpe Twitter i april, fant EU-kommissæren for det indre marked, Thierry Breton, det best å advare den libertarianske milliardæren på det samme sosiale mediet: «Ethvert selskap som opererer i Europa, må følge våre regler.» At han ikke bare uttalte noe så selvsagt, men også fikk det til å høres ut som en advarsel, sier mye om hvor lite de europeiske myndighetene har klart å regulere big tech.
Blant de nyere forsøkene frontet av EU-kommisjonens leder Ursula von der Leyen finner vi lovforslaget Forordning om digitale tjenester, Digital Services Act (DSA), som EU-kommisjonen, EU-parlamentet og EU-rådet kom til midlertidig enighet om 23. april i år. Den opprinnelige intensjonen med forordningen – som ble kunngjort samtidig med sin tvilling, Forordningen om digitale markeder (som skal styrke EUs konkurranseregler) – var å redusere makten til de amerikanske nettgigantene i Europa. Ikke overraskende har digitalindustrien drevet en intens lobbyvirksomhet i Brussel og de europeiske hovedstedene i det halvannet året forslaget har vært under utarbeidelse. Industrien har gjort alt den kan for å motarbeide den opprinnelige intensjonen, og brukte nesten hundre millioner euro på lobbyvirksomhet i Europa i fjor. Det har vært hyppig møtevirksomhet mellom ledere fra Silicon Valley, med Google i spissen, og europeiske toppbyråkrater og parlamentarikere. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal