Eviglange kolonner med trailere fyller slettene i det sørlige Moldova. Trailerne kjører inn og ut av Giurgiulești langs Donau denne fredelige junimorgenen. Siden den russiske invasjonen i februar har den lille moldovske elvehavna på grensen til både Ukraina og Romania fungert som en utvei til EU. Først kom diplomatene, «som flyktet i det stille like før invasjonen», forteller en tollbetjent. Så kom flere tusen utmattede flyktninger. Til slutt kom hundrevis av ukrainske lastebiler, for det meste lastet med korn og oljefrø.
20–25 millioner tonn mais, solsikkefrø, hvete og andre kornsorter høstet i fjor har ikke blitt eksportert på grunn av konflikten. Mens sannsynligheten for matopptøyer stiger i flere land, blir disse lastebilsjåførene sittende og vente her sju til ti dager i påvente av klarsignal fra et overbelastet tollvesen før de får kjøre videre inn i Moldova og Romania. Den 35-årige ukrainske sjåføren Artur Gritsoj har «bare» ventet i fire dager i denne moldovske buffersonen, forteller han, sittende i skyggen av traileren sin, som er lastet med 18 tonn solsikkefrø. Ferden hans har allerede blitt bremset av kampene i Ukraina. Sjåførene må omgå de strategiske veiene og knutepunktene russerne forsøker å få kontroll over, som broa Zatoka sør for Odesa. «Jeg har en app fra den ukrainske regjeringen på telefonen min som varsler meg når flyalarmen går eller det er et bombeangrep. Den hjelper meg å velge vei», forteller Gritsoj. For sju dager siden dro han fra Kryvyj Rih i regionen Dnipro. «Det er fødestedet til president Zelenskyj», sier han stolt, og byr på te i en blå og gul kopp. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal