Musikkens miljøproblem

Fransk musikkbransje er full av miljøinitiativer. Men lite tyder på at dagens modell med verdensturneer, store festivaler og energislukende strømmetjenester er forenlig med dette målet.

juli 2022
Chris Martin i Coldplay under verdensturneen Music Of The Spheres på Mercedes Benz Stadium i Atlanta, 11. juni 2022. Den britiske popgruppa har sparket liv i debatten om musikkbransjens miljøpåvirkning. Foto: Paul R. Giunta, INVISION / NTB.

Mens mottagelsen av Coldplays siste album Music of the Spheres har vært lunken, har den britiske popgruppa sparket liv i debatten om musikkbransjens miljøpåvirkning. I 2019 annonserte bandet at de ikke lenger ville dra på flere verdensturneer før det ble mulig å redusere CO2-utslippene disse fører med seg. Tre år senere har Coldplay begitt seg ut på en verdensturné som skal være «så bærekraftig som mulig». Et tre vil bli plantet for hver solgte billett, og den nødvendige energien produseres av solceller og av fans som sykler på ergometersykler eller hopper på et kinetisk gulv. Sparepærer brukes til scenebelysningen, selvlysende armbånd kan gjenbrukes, konfettien er nedbrytbar og scenen er laget av resirkulerte og resirkulerbare materialer. De vil også gi rabatter på bandvarer til tilskuere som reiser til konserten på en miljøvennlig måte. Maten som selges er økologisk og opprinnelsesmerket, og ti prosent av inntektene vil bli gitt til miljøorganisasjoner.

«Til tross for at vi gjør vårt beste, vil turneen fortsatt ha et betydelig karbonavtrykk», bemerker Coldplay på nettsiden sin. Det må også påpekes at bare med sin blotte eksistens har bandet en betydelig miljøpåvirkning, siden fans som holder seg hjemme – billigste billett til konserten på Stade de France i Paris kostet 809 kroner – strømmer bandets låter. All industri forårsaker klimautslipp, og musikkindustrien er intet unntak, verken live eller hjemme i stua. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal