Over 150 mennesker mistet livet da det brøt ut trengsel og panikk under Halloween-feiringen i utelivsstrøket Itaewon i Seoul i oktober. Tragedien gjorde flere millioner verden over personlig rystet, enda de aldri hadde vært i den sørkoreanske hovedstaden. De kjente nemlig de smale gatene og lokale barene fra tv-serien Itaewon Class (2020), om en gjeng sosiale utskudd som åpner en restaurant. Dette «K-dramaet» som ble en verdenssuksess på Netflix, er bare ett av mange sørkoreanske kulturprodukter og -fenomener som har blitt populære i utlandet siden slutten av 1990-tallet i det som kalles den koreanske bølgen eller hallyu.
Ordet hallyu dukket opp i Kina i 2000, da boybandet H.O.T. (High-Five of Teenagers) trakk 12 000 fans til en konsert i Beijing. Den østasiatiske manien for K-drama og K-pop spredte seg etter hvert til flere kontinenter, og i 2008 ble Sør-Korea en nettoeksportør av kultur. BTS – verdens mestselgende band – er i dag verdt 4,65 milliarder dollar for den sørkoreanske økonomien. Bandmedlemmene er også goodwill-ambassadører for FN. I mai i år ble boybandet fotografert i Det hvite hus sammen med Joe Biden, som gjorde deres fingerhjerte-gest mot hatkriminalitet. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal