Kunstneren i forsknings­laboratoriet

Programmet S+T+ARTS gir støtte til samarbeid mellom vitenskap, teknologi og kunst. Det gjør at kunstnere kan forsøke å gi løsninger på aktuelle problemstillinger, som vårt forhold til naturen, stordata og kunstig intelligens.

februar 2023
Bilde fra Egor Krafts kunstverk Content Aware Studies, som viser hvordan kunstig intelligens og 3D-printing kan brukes til å rekonstruere ødelagte kunstverk fra antikken.
Fra Egor Krafts Content Aware Studies, hvor videoer generert med kunstig intelligens og 3D-printing brukes til å utforske hvordan maskinlæring kan brukes til å rekonstruere ødelagte kunstverk fra antikken. Foto: Trevor Good, med tillatelse fra kunstneren og galleriet Alexander Levy (Nerlin).

Da klimaaktivister fra Just Stop Oil kastet tomatsuppe mot Van Goghs Solsikker i London i oktober, ropte de: «Hva er mest verdt? Kunst eller liv [og] vern av planeten vår?» Aktivistene hevdet at målet med aksjonen var å starte en samtale «slik at vi kan stille de viktige spørsmålene».

Uansett hvor mye publisitet aktivistene har fått med denne symbolske vandalismen, er den underliggende antydningen om en motsetning mellom kunst og miljøetikk misvisende. Kunstnere har lenge vært opptatt av å skape bevissthet om naturens sårbarhet. Hvis vi ser på resultatene av EUs S+T+ARTS-program, som lar kunstnere fordype seg i det nyeste innen vitenskap og teknologi (omtrent halvparten av prosjektene involverer miljø), er spørsmålene som denne gryende avantgarden stiller, langt mer nyansert, dyptpløyende og potensielt atferdsendrende enn aktivistenes sjokktaktikk.
(…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal