Morgenen 22. desember slo et lyn ned i det vanligvis så stille møtet til EU-rådet i Brussel. De skulle ratifisere Plattformdirektivet, EU-direktivet om arbeidsvilkårene til de 26 millioner arbeiderne i unionen som får oppdrag via digitale plattformer. Ratifiseringen skulle være en ren formalitet, siden EU-parlamentet, EU-kommisjonen og medlemslandene var kommet til enighet om det ni dager tidligere.
Så snart direktivet var formelt vedtatt i januar, skulle det gi 5,5 millioner Uber-sjåfører, eller Deliveroo- og Foodora-bud, i Europa status som arbeidstakere og dermed rettigheter som helseforsikring og arbeidsledighetstrygd, hvis lønns- og underordningsforhold eller andre forhold tilsa det. Men Frankrike torpederte brått og uventet direktivforslaget – med støtte fra et dusin andre land – fordi det ifølge den franske regjeringens syn lå for langt unna kravene til de digitale plattformene. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal