Hos Wang Bing finner vi to filmskapere. Den ene er geograf. På gammeldags vis tegner han kart med ørkener, fjell og elver. Den andre er historiker, også han av den gamle skolen. Han lytter stille til fortellingene rundt et bål, i garderoben, ved sykesengen, alle steder der den offisielle fortellingen om Kina ikke har trengt inn.
Fra film til film beveger Bing seg gjennom Kina. Det begynner i nordøst i Ti Xi Qu: West of the Tracks (2002), hvor Bing følger demonteringen av stålfabrikker som i sin tid ble gitt til Kina av Sovjetunionen. Så kommer han til midten av landet i Fengming, a Chinese Memoir (2007), hvor han samler inn beretninger om kommunistpartiets brutale kampanje mot høyreavvik for å stilne kritiske røster på 1950-tallet, og om den store hungersnøden i 1959–1961 (The Ditch, 2010). Med Three Sisters (2012) og ‘Til Madness Do Us Part (2013) har han nådd den sørvestlige delen av Kina.
(…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal