«Synes du utkant-Frankrike rundt kjøpesentrene er vakkert?» spurte journalisten Leá Salamé provokativt på radiokanalen France Inter 12. september i fjor, etter at sjefen for supermarkedkjeden Système U like før hadde sagt: «Millioner av mennesker drar dit hver helg […] for å kjøpe varer til en rimelig pris, og så får de høre at ‘du bor i et stygt Frankrike’. Jeg synes det er å gjøre narr av dem.»
Allerede i 2011 undret antropologen Éric Chauvier seg: «Hvem har gitt disse sentraliserte journalistene rett til å bestemme at utkantene våre er stygge?» Han hadde da nylig gitt ut boka Contre Télérama («Imot Télérama»), som et svar på en artikkelserie i kulturmagasinet Télérama som forsøkte å forstå «Hvordan Frankrike er blitt stygt» med stadig nye spredte boligfelt etter storutbygging av motorveier og økning i hypermarkeder og andre store butikker rundt dem. Ikke lenge etter Chauviers bok publiserte tenketanken Terra Nova en famøs rapport om arbeiderklassens uforbederlige hang til å stemme på Front national. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal