Film som virkelighetens språk

Pier Paolo Pasolinis skrifter om film er massiv og systembyggende tenkning om mediets grammatikk. Den bærende ideen om film som virkelighet – og virkelighet som film – er fortsatt besnærende.

august 2024
Den italienske filmskaperen og poeten Pasolini rundt 1960. Foto: Pictorial Press LTD / Alamy.

Pier Paolo Pasolinis (1922–1975) mest betydningsfulle filmer er formidable utfordringer til tilskueren om å akseptere at to tilsynelatende motstridende sannheter kan være gyldige på samme tid. Tilsvarende er tenkningen hans om filmmediet ladet av en spenning mellom den overordnede, totaliserende ambisjonen – å bygge et teoretisk reisverk med gyldighet for alle filmuttrykk – og en intens kjærlighet for betydningsmangfold og potensialitet. Spenningen forløses i troen på filmens utopiske mulighet til å restituere selve virkeligheten.

I virkeligheden laver vi film ved at leve består av åtte artikler om film Pasolini skrev fra 1965 til 1971, samt ett intervju med tidsskriftet Cinema e film, alle hentet fra samleutgivelsen Empirismo heretico («Kjettersk empirisme») og valgt ut av Antipyrine-redaktørene Mathias Ruthner og Mathias Kokholm. Tekstene er sømløst oversatt til dansk av Rasmus L. Bojesen, og er utstyrt med et glassklart og opplysende (om enn litt knapt) forord av kunsthistoriker Emil Leth Meilvang. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal