I november i fjor var det cricket-feber i India. Verdensmesterskapet var kommet «hjem» med kamper i et titalls indiske byer. Fra nord til sør og øst til vest i det enorme landet på over tre millioner kvadratkilometer, fra storbyene til de mest bortgjemte landsbyene, var millioner av indere oppslukt av favorittsporten sin.
På stadionene og cricket-kanalene på TV fulgte inderne med på landslaget, anført av kaptein Virat Kohli. Kapteinen er en kjendis på høyde med de fremste Bollywood-stjernene. Han dukker stadig opp på reklameplakater og i TV-programmer. Da India slo Sør-Afrika i Kolkata på bursdagen hans 5. november, heiste fansen et stort banner på tribunen på Eden Gardens: «Virat, lenge leve moren som fødte deg.» «Gratulerer med dagen, kong Kohli», ropte supporterne til kameraene. De Disney-eide kanalene Star Sports 1 og Star Sports 2, som viste mesterskapet, sendte stadig klipp av «kongen» som skrev autografer og hilste på barna, ikke ulikt en politiker i valgkampmodus. (…)
Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller logg inn / logg inn med Vipps.
Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!
Papiravis og full digital tilgang
Fornyes til 199,- per kvartal