Lavmælt heroisme

Hvis diffuse faktorer som «tilkjempet ro» og «innadvendt uttrykk» kan være tradisjonsbærere, var Buster Keaton en som satte en varig standard – og livet på spill, som sin egen stuntmann.

februar 2025
Menneske og maskineri: Buster Keaton og lokomotivet, fremdeles på skinner. Her i Generalen (1927).

Det er ikke godt å si hva som foregår i hodet til Johnnie Gray (Buster Keaton) der han sitter på bøylen mellom lokomotivets drivhjul og hjulsettet bak, og sakte heves og senkes mens toget sleper seg i gang. Hva det enn måtte være, så er det få tegn til bekymring å spore. Det hele framstår som en avslappet stund for Gray. Han er da også i sitt rette element, som lokomotivfører. Det samme kan sies om Buster Keaton, uansett element, så lenge det byr på utfordringer som demonstrerer oppfinnsomhet og omstillingsevne, for ikke å nevne en eventyrlig overlevelsesevne.

Opptrinnet på bøylen utspiller seg i begynnelsen av Generalen (1927), en innfallsrik fortelling om samferdsel og viderverdigheter under borgerkrigen. I tillegg til lokomotivet er jernbanen helt ned til de enkelte jernbanesviller sentrale rekvisitter, samt en brennbar jernbanebro. En egenrådig kanon gjør også storartet vesen av seg. For ikke å glemme Grays hjertenskjær, som er skuffet over at han ikke deltar i krigen. Gray er innsatsvillig nok, men nektes militær tjeneste fordi han anses som mer verdifull som lokomotivfører. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal