Tankskipet Eventin med 99 000 tonn russisk olje om bord forankret utenfor Sassnitz 12. januar. Det gamle skipet mistet styringen i Østersjøen og ble tauet inn av tysk kystvakt. Det har vært flere ulykker med de utrangerte tankskipene i den russiske skyggeflåten. Foto: Stefan Sauer, DPA / NTB.

På sporet av den russiske skyggeflåten

Siden den vestlige økonomiske blokaden mot Russland ble innført i 2022, har et nett av lyssky aktører og stråselskaper hjulpet russerne med å selge olje. En ny og ugjennomsiktig globalisering avtegner seg nå med den russiske skyggeflåten.

«Før lå det en landsby kalt Al-Qurayyah her», forteller Alam Kursheed mens vi kjører forbi gigantiske oljetanker på begge sider av veien. «Etter hvert flyttet alle innbyggerne på grunn av den intense bensinlukta. Så ble alt jevnet med jorda og erstattet av disse tankene», sier den pakistanske innvandreren som viser oss rundt i ett av verdens største oljelagringsområder, nord for havna Fujairah i De forente arabiske emirater.

På landsiden fjernes fjell for å utvide det forblåste industriområdet, på sjøsiden er horisonten full av tankskip som kommer hit for å fylle drivstoff eller losse av lasten sin. Stadig flere av disse skipene frakter russisk olje fra Kertsjstredet, Azovhavet, Svartehavet eller Østersjøen. Aktiviteten her har eksplodert etter at EU og G7 forbød direkte import av russisk olje høsten 2022, som svar på invasjonen av Ukraina. En stor del av de 1,5 millioner fatene Europa importerte hver dag fra Vest-Russland før 2022, passerer nå gjennom denne havna. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal