Etnisk hierarki

Med over hundre innfødte etniske grupper og et kastesystem importert fra India, er Nepals etniske mosaikk vanskelig å se fra utsiden, men strengt hierarkisk for de på innsiden.

april 2025
Marx, Engels og resten malt på en vegg i landsbyen Thabang. Tross maoistenes løfter om å mer likhet, består det etniske hierarkiet i Nepal. Foto: Sunil Sharma, Zuma Wire / Alamy.

Det finnes et skjevt maktforhold det snakkes lite om i Nepal, og som maoistene har ignorert fullstendig: Dominansen til bahun (eller bramin, prestekasten) – og i mindre grad til chhetri (eller kshatriya, krigerkasten) – i nesten alle deler av samfunnet. Statsminister Prachanda (Pushpa Kamal Dahal), tidligere øverstkommanderende for maoiststyrkene, er bahun. Det er også K.P. Sharma Oli, som har ledet Nepals kommunistiske parti (forente marxist-leninister) (UML) siden 2014, i likhet med partilederen i Nepals kongressparti (NC). Politisjefen i distriktet Thabang er også bahun. Nesten alle hotelleiere, forretningsfolk, entreprenører, offentlige ledere, ingeniører og professorer er bahuner. Men det finnes noen ledere som er chhetri, spesielt i militæret. I Katmandu kan du iblant støte på noen newarer i ledende stillinger.

Bahun, chhetri, newar, dalit – det nepalske samfunnet er en mosaikk av kaster og etniske grupper som det er vanskelig å se fra utsiden. Denne mosaikken er et resultat av møtet mellom innfødte etniske grupper (janajati) og folkegrupper som gjennom århundrene har kommet hit fra India. De indiske folkene innførte språket sitt – nepali ligger ganske nær hindi – og et samfunnshierarki som var forenlig med hinduismen. (…)

Bli abonnent og få tilgang til alle våre artikler, eller / logg inn med Vipps.

Tre måneder med Le Monde
diplomatique for 99 kroner!

Papiravis og full digital tilgang


Fornyes til 199,- per kvartal