En søyle av integritet
Peter Morgan holder opp et smigrende speil for sin dronning, en monumental hyllest som bekostes av hennes nærmeste. De får jobben med å gestalte den menneskelige dårskap hun holdes for god for i The Crown.
Peter Morgan holder opp et smigrende speil for sin dronning, en monumental hyllest som bekostes av hennes nærmeste. De får jobben med å gestalte den menneskelige dårskap hun holdes for god for i The Crown.
Den senegalesiske road movie Yao er et behageligt bekendtskab med et lidt for insisterende, men hjertevarmt og sympatisk portræt af Senegal, der ikke dyrker lidelse og fattigdom.
Melancholia er Lars von Triers versjon av science fiction. Den kan lede tankene i mange retninger, især som allusjon til katastrofeaktualitetene: Hva taper vi om jorden går under?
Talking About Trees er en varm dokumentarfilm om sudansk filmtradition og kunstens vanskelige situation i politisk turbulente tider.
Den middelaldrende alenemoren Eve Fletcher er sympatisk nok, men har et uspennende liv. Det forsøker hun å gjøre noe med når sønnen flytter ut. Serien Mrs. Fletcher er hverdagslig på grensen til banal, og samtidig så nærgående at den byr på store overraskelser.
Over et halvt århundre har den amerikanske filmskaperen og samtidskronikøren Frederick Wiseman dokumentert de sentrale samfunnsinstitusjonene til verdens ledende stormakt.
Yomeddine er en rørende om end rigelig sentimental road movie om et udstødt menneske, der søger sit ophav.
Det er et misforhold mellom de nesten overeksponerte opptakene av selve terrorangrepet og den heller beskjedne plass ofrenes vitnesbyrd har hatt i offentligheten. I In the Shadow of the Towers snakker noen som var på skolen rett rundt hjørnet om den skjebnesvangre formiddagen.
Trine Dyrholm er eminent som utro kvinde i Dronningen, hvor filmskaber May el-Toukhy leverer en dygtig udfordring af kønsroller og stereotypier.
The Righteous Gemstones er satire som ikke går for gapskratten, men heller det pussige, småkjeklende familiedramaet og renkespillet i kulissene bak de pompøse seremoniene.
Det siste kuppet er en charmerende om end banal film om kunstkærlighed og generationsmøder.
Etableringen av den rånete fjernsynskanalen Fox News var bare en av Roger Ailes’ mange meritter. Serien The Loudest Voice skildrer både karrieren og det noe ustyrlige privatlivet til mannen som var en politisk maktfaktor i USA gjennom et halvt århundre.
Noen faller utenfor det svenske storsamfunnet, andre melder seg ut av det. Ofte kan det være litt av begge deler. Goliat skildrer noen av konsekvensene.
Det hender iblant at regissør Alex Ross Perry fortaper seg i føleri eller flinke replikker, men når det først flyter er Her Smell en fornøyelse å følge.
Jafar Panahis Tre kvinder kan læses som en allegori over filmskaberens rigide arbejdsvilkår, men filmen er stærkest som en antropologisk beretning om en del af Iran, vi sjældent hører om.
Med forlagssatire og metafysikk i utkant av motebransjen viser Olivier Assayas seg som en av vår tids mer oppfinnsomme filmskapere.
Det myldrer av fordums popartister på skjerm og lerret for tiden. Det kan virke som om noen generasjoner har fått det fryktelig travelt med å mimre mest mulig før det er for sent.
Olivier Assayas’ blandede herkomst har bidratt til en markant kosmopolitisme.
Med vidd og slagferdighet har satireserien Veep skildret det taktiske spill i Washington D.C. gjennom seks sesonger. Den har imponerende nok opprettholdt nivået, og kan nesten klandres for å være altfor vittig.
Naiv blondine møter skurk i Syden: Holiday viser sjåvinistiske klisjéer og uinspirerte samtaler i pent vær. Den konsekvente regien indikerer at dette er utslag av bevisste valg.
The Sisters Brothers er en kontant, brutal og velartikulert western. Den kunne kalles konvensjonell, om det ikke var for en pussig tittel, en påfallende nåtidssjargong, samt en original teknikk for å finne gull, og et par andre detaljer.
I kjølvannet av Koreakrigen frigjorde Sør-Koreas filmindustri seg fra Hollywood-kriteriene og beredte grunnen for en særegen filmkunst.