USA – Side 5

Hvem vet hva de vet

Myndighetene har lenge tolerert datagigantenes brudd på skatteregler, åndsverk og personvern. Men i kjølvannet av Cambridge Analytica-skandalen er de i ferd med å miste sin makt over de offentlige myndighetene. Spørsmålet er ikke lenger om de vil bli regulert, men hvordan og for hvem.

mai 2018

Fascisme som pastiche

«Æstetiseringen af politikken» er en af den tyske kritiker Walter Benjamins mest berømte formuleringer. Kan den give mening til dagens politiske udvikling?

mars 2018

Yachtkapteiner og haikende oberster

I april går Raúl Castro av. For første gang i historien vil Cuba sannsynligvis få en leder som er født etter revolusjonen i 1959. Øystaten går en urolig tid i møte, men én ting er sikkert: Hæren vil spille en avgjørende rolle.

mars 2018

Overdoser på resept

65 000 amerikanere dør hvert år av opiatoverdose. Til grunn for epidemien ligger smertestillende medisiner, som legemiddelindustrien lenge har pushet intenst.

februar 2018

Fra Kina til likhusene i Ohio

Med framveksten av syntetiske stoffer har fentanyl og cefentanil på få år blitt de nye samfunnsfiendene i USA. Kina anklages for å se mellom fingrene, og opioidhandelen har skapt diplomatisk spenning mellom USA og Kina.

februar 2018

Trump og de allmektige russerne

100 000 dollar i Facebook-annonser i en valgkamp som kostet 6,8 milliarder og 200 twitterkontoer av totalt 328 millioner skal ha fått Donald Trump valgt. I det minste synes det å være basisen for den ukritiske dekningen av «Russiagate».

desember 2017

En idé, en business

Richard Florida har klart å gjøre store penger på suksessen til boka The Rise of the Creative Class for femten år siden. Mediene har gjort ham til ekspert og han dukker stadig opp på tv og i artikler i New York Times, Wall Street Journal, Financial Times, USA Today, The Atlantic og Time Magazine – som mener at professoren har en av de 140 mest innflytelsesrike Twitter-kontoene i verden. Økonomen har startet sitt eget konsulentselskap, Creative Class Group, med en imponerende kundeliste. Her finner vi en rekke byer som Memphis, San Diego, Tampa, Rochester, Des Moines, El Paso, Milwaukee, Austin, Baltimore, Detroit, Cleveland, Toronto, Montreal, Vancouver, Dublin, Pamplona, Brisbane, Cape Town og Jerusalem. Museer, stiftelser og universiteter er også kunder, i tillegg til FN, det amerikanske arbeidsdepartementet og forumet Global City i Abu Dhabi. Florida jobber også med private selskaper. Han har gitt råd til spritselskapet Bacardi om hvordan det skal nå fram til den «kreative klassen», og Air Canada som ønsket å selge inn Canada som et «dynamisk» land. Også Cirque du Soleil har rådført seg med professoren for å vite hvilke amerikanske byer de skulle sette opp forestillinger i. Andre kunder er BMW, Converse, Absolut Vodka, hotellkjeden Le Méridien, Google og Microsoft. I tillegg til konsulentrapportene selger Richard Florida også foredrag. På nettsiden sine reklamerer Creative Class Group for foredrag for eiendomsutviklere som leter etter det ideelle stedet for å «maksimere avkastningen». Et annet handler om «talentkrigen» og hvordan bedriftsledere og personaldirektører kan «tiltrekke seg og holde på talenter». Foredraget om «markedsføring for den kreative klassen» lover å legge i detalj ut om profilen til denne forbrukergruppen. «Florida har mange år med data om hvem de er, hvor de er, hva de leser, hva de kjøper og hva som ligger bak beslutningene deres», understreker nettsiden. I et annet foredrag foreslår han løsninger for å «forvandle mangfold til merverdi». Og prisen på foredragene? 30 000–40 000 dollar stykket. Oversatt av redaksjonen Benoît Bréville, i Seattle for Le Monde diplomatique.

november 2017

Pengene bestemmer

Amerikanske nyhetsmedier har blitt svært mangfoldige de siste årene, i både sjangre og formater. Men en desperat jakt på inntekter truer med å skape en ekstrem ensretting.

oktober 2017

Rikdomsfellen

Sosial ulikhet er blitt en eksplosiv politisk sak i USA. Men ulikhetsretorikken retter seg ofte mot den ene prosenten på toppen, som om de 99 prosentene på «bunnen» alle er i samme situasjon.

oktober 2017

Tilbake på krigsstien

I fjor ga amerikanske velgere tydelig uttrykk for at de ville ha slutt på landets mange militære eventyr. Trump lovet at han skulle få en god «deal» med Russland. Det har hans politiske motstandere, egne partifeller, etterretningstjenestene og mediene gjort alt for å forhindre.

september 2017

Muren som metafor og virkelighet

Betongmur, miljøbarriere eller metafor? Trumps lovede mur mot Mexico endres daglig, men på bakken eksisterer den allerede i form av høye grensegjerder, store politistyrker, borgermilitser og en ubarmhjertig ørken.

august 2017
1 3 4 5 6 7 12